Pressmeddelanden

Bankgemensam informationskampanj för att förhindra bedrägerier

Nu fortsätter vårens bankgemensamma informationskampanj Svårlurad. Syftet är att uppmärksamma bedrägeririsker och sprida kunskap om hur man ska agera om en bedragare ringer eller om man får ett bedrägligt sms. Bakom kampanjen står Sveriges banker och Svenska Bankföreningen.

Bedrägerier genom social manipulation är ett stort samhällsproblem som drabbar människor i alla åldrar. Bakom brotten står ofta organiserade kriminella nätverk som i många fall riktar in sig på personer som är äldre. För att bekämpa denna brottslighet behövs flera åtgärder där en är att stärka bankkunderna genom information och kunskap.

Informationskampanjen Svårlurad är en fortsättning av den tidigare kampanjen som lanserades i våras, och fokuserar på telefon- och sms-bedrägerier. Målet är att så många som möjligt ska bli svårlurade.

- Vi har sett att sms-bedrägerier har ökat markant. I höstens kampanj har vi därför lagt till tips om hur man skyddar sig och sina närstående mot sms-bedrägerier, säger Hans Lindberg, vd på Svenska Bankföreningen.

Kampanjen kommer att synas i TV, digitalt och i sociala kanaler samt på stortavlor runt om i landet. Bankerna kommer bland annat att uppmärksamma kampanjen på sina hemsidor och i sociala medier. Det finns även en hemsida, svårlurad.se, med information.

- Det allra viktigaste budskapet i kampanjen är du ska vara vaksam om du får ett oväntat telefonsamtal eller ett sms. Använd inte ditt BankID eller din säkerhetsdosa på någon annans uppmaning. Kontakta omgående din bank om du har eller misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeri, säger Hans Lindberg.

Mer information finns på: svårlurad.se

Bli svårlurad – i korthet

Om du får ett oväntat samtal
  • Lägg på om samtalet känns obekvämt, stressande eller konstigt.
  • Använd inte din säkerhetsdosa eller e-legitimation (exempelvis BankID) på någon annans uppmaning.
  • Banken ringer eller sms:ar inte för att be dig signera med BankID eller lämna ut personliga uppgifter och koder.
 Om du får ett oväntat sms
  • Läs alltid sms noggrant och tänk efter om innehållet är rimligt.
  • Var uppmärksam på avsändaren och språket i meddelandet.
  • Ring inte upp telefonnummer eller följ uppmaningar i oväntade sms.

Har du frågor kontakta gärna:
Lena Barkman, kommunikationschef på Svenska Bankföreningen, 070-258 22 10