Aktuellt från Bankföreningen

Bli Svårlurad!

Lägg på luren om du får ett oväntat samtal, klicka inte på länkar i oväntade sms och använd inte din säkerhetsdosa eller e-legitimation (BankID) på någon annans uppmaning. Det är budskapen i informationskampanjen Svårlurad! som nu återupptas över hela landet för att förhindra att fler utsätts för sms- och telefonbedrägerier.

Förra årets bankgemensamma informationskampanj Svårlurad! fortsätter nu under våren med start den 11 mars. Syftet är att uppmärksamma bedrägeririsker och sprida kunskap om hur man ska agera om en bedragare ringer eller om man får ett bedrägligt sms. Bakom kampanjen står Sveriges banker och Svenska Bankföreningen.

Bedrägerier genom social manipulation fortsätter att vara ett stort samhällsproblem som drabbar människor i alla åldrar. Bakom brotten står ofta organiserade kriminella nätverk som i många fall riktar in sig på äldre. För att kunna stoppa brottsligheten behöver hela samhället kraftsamla och samarbeta. Regeringen, brottsbekämpande myndigheter, banker och teleoperatörer är alla viktiga i detta arbete.

Du som privatperson kan skydda dig själv och dina närstående genom att känna till hur bedragarna går till väga. Och våga lägg på luren!  Var vaksam och tänk igenom rimligheten om du får ett oväntat telefonsamtal eller ett sms. Använd inte ditt BankID eller din säkerhetsdosa på någon annans uppmaning. Kontakta omgående din bank om du har eller misstänker att du har blivit utsatt för ett bedrägeri.

Kampanjen Svårlurad! kommer att synas i TV, digitalt och i sociala kanaler samt på stortavlor runt om i hela landet. Bankerna kommer att uppmärksamma kampanjen och informationen på sina hemsidor, i internetbankerna och sociala medier samt på kundträffar. 

Det finns även en hemsida, svårlurad.se, med konkreta tips och information.


Svårlurad! – i korthet

Om du får ett oväntat samtal

  • Lägg på om samtalet känns obekvämt eller konstigt och följ inga uppmaningar i oväntade sms
  • Använd inte din säkerhetsdosa eller e-legitimation (exempelvis BankID) på någon annans uppmaning.
  • Lämna inte ut lösenord eller koder till någon. Banken ringer eller sms:ar inte för att be dig att signera med BankID eller lämna ut personliga uppgifter.

Om du får ett oväntat sms

  • Läs alltid sms noggrant och tänk efter om innehållet är rimligt.
  • Var uppmärksam på avsändaren och språket i meddelandet.
  • Ring inte upp telefonnummer eller följ uppmaningar i oväntade sms