Banksäkerhet

Banksäkerhet - för dig som bankkund

Både banken och du som kund har ett ansvar för att personlig information inte ska komma i orätta händer, förvanskas eller förstöras.
  • Ordlista

    Antispionprogram - program som tar bort eller förhindrar att spionprogram installeras på din dator.
    Antivirusprogram - program som tar bort och förhindrar att virus installeras på din dator.
    Brandvägg - skyddar din dator mot angrepp.
    Certifikat - en elektronisk ID-handling som innehåller personuppgifter om innehavaren.
    E-handel - elektronisk handel, näthandel, Internethandel.
    Engångskod - en kod som används i samband med en begäran att banken ska utföra en viss tjänst. Koden kan endast användas en gång och är sedan förbrukad.
    Internetbank - tjänst där du kan utföra bankärenden via Internet.
    Krypterad - information i kodad form.
    Personlig kod - kod du väljer själv eller blir tilldelad. Kallas även PIN-kod.
    Phishing - samlingsbegrepp för en typ av bedrägerier där e-postmeddelanden och falska webbplatser används för att lura en person att lämna ut en hemlig uppgift.
    PIN-kod - se Personlig kod.
    Skimning - obehörig avläsning av information på kort.
    Skyddad webbsida - börjar med https:// i webbadressfältet och en symbol med ett litet hänglås eller nyckel ska vara synlig i webbläsaren.
    Spionprogram - ett program som kan registrera information och aktiviteter på en dator. Programmet kan ha installerats utan att innehavaren känner till det och kan leda till stöld av information eller att datorn används på ett oönskat sätt.
    Säkerhetsdosa/Kortläsare - används tillsammans med en PIN-kod och/eller kort. Med dosan framställs engångskoder som kan användas för inloggning och för att verkställa uppdrag i Internetbanken.
    Trojan - en form av programkod som kan utföra en åtgärd som inte förväntas. En trojan kan till exempel användas för att installera funktioner som gör det möjligt för en obehörig att avlyssna kommunikation eller fjärrstyra en dator.
    Virus - ett datorprogram som innehåller instruktioner för att kopiera och sprida sig självt till andra program.

  • Andra hemsidor om risker och säkerhet för privatpersoner

Att använda internet för att utföra bankärenden är smidigt och säkert. Banken tillhandahåller användarvänliga och säkra lösningar för alla sina tjänster. Banker gör kontinuerliga tester och uppdateringar av sina system och utvecklar ständigt sina säkerhetslösningar för att se till att systemen har god informationssäkerhet. När du använder internet- och mobilbank är informationsöverföringen mellan bankens system och din enhet - dator, surfplatta eller mobiltelefon - krypterad.

Men det räcker inte med att bankens system är säkra. För att den totala säkerheten ska bli god krävs det att även du som kund hjälper till och skyddar dina uppgifter och använder bankens säkerhetslösningar på avsett sätt. Betrakta din digitala enhet som du använder för bankaffärer som en värdehandling, värd samma omsorg och försiktighet som din plånbok, ditt pass eller dina nycklar.

Många banker erbjuder mobila banktjänster som kan användas från till exempel mobiltelefoner och surfplattor. För att kunna använda de mobila tjänsterna behövs ofta ett särskilt program i form av en så kallad app som laddas ner och installeras på den mobila enheten. I princip gäller samma råd för säkerheten som vid användning av internetbankens tjänster. Den mobila enheten har ett operativsystem som bör hållas uppdaterat och även appar ska uppdateras för att minska riskerna för att drabbas av virus och trojaner.

Det är viktigt att du som bankkund vet hur du kan skydda dig. Kontakta gärna banken om du har frågor om säkerhet.

Här är några viktiga råd och tips för dig som bankkund:

  • Använd bankens säkerhetslösningar.
  • Lämna inte ifrån dig din e-legitimation, till exempel BankID, till någon annan.
  • Använd inte ditt BankID på uppmaning av någon annan, såvida du inte själv har tagit kontakten och känner dig säker på att du har kommit rätt. Kontrollera vad det står att du loggar in till/signerar i BankID-appen. Om det inte överensstämmer med vad du tänkt göra så avbryt.
  • Lämna inte ut personliga uppgifter och koder via telefon, e-post eller över internet om du inte med säkerhet vet vem du har att göra med. Bedragare påstår sig ofta ringa från banken, polisen, med flera. Banken och polisen ber aldrig någon att lämna ut sina säkerhetskoder till säkerhetsdosa eller svarskoder och frågar aldrig efter dina kund- och kortuppgifter.
  • Lämna inte ut kort och koder till någon som kommer hem till dig. Det är dina personliga handlingar och ska aldrig användas av andra.
  • Låter ett erbjudande på internet för bra för att vara sant är det ofta så.
  • Använd brandväggar och antispion- och antivirusprogram på din dator för att skydda dig. Uppdatera dem regelbundet.
  • Öppna inte e-post och bifogade filer som du inte förväntat dig att få, eftersom de kan ”smitta” datorn med virus och trojaner, som i värsta fall kan leda till att ditt konto töms av bedragare.
  • En bra förebyggande åtgärd är att anmäla sig till Skatteverkets e-tjänst ”Spärra obehörig adressändring”. När spärren är aktiverad godkänns bara adressändringar som görs med e-legitimation, till exempel BankID. Anmäl dig till den så minskar du risken för att någon använder dina personuppgifter för bedrägerier och identitetsstöld.