Lejonströmsskolan svenska mästare i privatekonomi
Klass 9F på Lejonströmsskolan i Skellefteå vann det svenska mästerskapet i privatekonomi, som arrangerades av Svenska Bankföreningen. Nu väntar Europafinalen i privatekonomi i Bryssel. Det svenska mästerskapet gick av stapeln den 25-31 mars då cirka tusen högstadieelever från hela Sverige tävlade mot varandra i klassrummen via ett online-quiz. De tio frågorna handlade om privatekonomi men även om matematik, cybersäkerhet och samhällskunskap. Alla högstadieklasser i Sverige välkomnades att vara med och tävla och det var alltså Lejonströmsskolan i Skellefteå som vann. Nu får klassen utse två representanter som kommer att möta de andra nationella finalisterna från 25 länder i Europafinalen i Bryssel den 7 maj.
Under årets upplaga av European Money Week, anordnades för andra året i rad ett Money Quiz för elever mellan 13 och 15 år i 25 länder i Europa. Veckan är ett initiativ som fokuserar på ungas kunskaper i privatekonomi.
Det svenska mästerskapet gick av stapeln den 25-31 mars då cirka tusen högstadieelever från hela Sverige tävlade mot varandra i klassrummen via ett online-quiz. De tio frågorna handlade om privatekonomi men även om matematik, cybersäkerhet och samhällskunskap. Alla högstadieklasser i Sverige välkomnades att vara med och tävla och det var alltså Lejonströmsskolan i Skellefteå som vann.
Nu får klassen utse två representanter som kommer att möta de andra nationella finalisterna från 25 länder i Europafinalen i Bryssel den 7 maj.
– Intresset för Money Quiz har varit stort och vi har fått mycket positiv återkoppling från lärare runt om i landet. Det är viktigt att ungdomar har goda kunskaper i privatekonomi för att fatta bra beslut om sin egen ekonomi. Nu håller vi tummarna för Sverige och Lejonströmsskolan i finalen i Bryssel, säger Jessie Cargill-Ek, ansvarig för konsumentfrågor på Svenska Bankföreningen.
Money Week
Money Week organiseras årligen under en vecka i mars av myndigheter, organisationer och banker då hundratals aktiviteter genomförs för att öka barn och ungas kunskaper i privatekonomi.
För ytterligare information:
Lena Barkman, kommunikationschef, Svenska Bankföreningen, 070-258 22 10