Bankfokus Nr 3, 2019
» Johanna Cerwall, vd Skandiabanken

”Krävs mycket av en kund för att plocka russinen ur kakan”

SJU FRÅGOR till Johanna Cerwall, vd Skandiabanken om konkurrensen, nya aktörer och nya lösningar.

Vad tycker du om konkurrenssituationen på den svenska bankmarknaden?
- Det finns en hög grad av konkurrens på marknaden trots att den domineras av ett fåtal stora aktörer. Tittar du på specifika produkter, som till exempel bolån eller ISK, finns det ett antal processer som gör det lite onödigt jobbigt för kunden att flytta. Det hämmar konkurrensen. Det blir lite av ett problem för uppstickarna och det gör att de stora aktörerna får behålla lite fler kunder än vad de kanske skulle ha gjort om det varit lättare att byta bank.

I vilket segment är konkurrensen tuffast?
- Jag skulle säga att vi konkurrerar med de flesta i dag. Bolånen är centrala för oss liksom för många andra, men när det gäller bolån, fondsparande och inlåning är tendensen att mindre aktörer tar en allt större andel av marknaden.

Hur ser du på fintechbolagen?
- Det har pratats mycket om de digitala bolåneuppstickarna men jag skulle säga att vi är nog så digitala som de är. Hade jag fått samma fråga för fem år sedan hade jag nog gissat att de här aktörerna skulle blivit mycket större än vad de är idag. Det är svårt att starta upp en ny verksamhet eftersom marknaden är väldigt reglerad.

Gäller det nya betallösningar också?
- Ja, fast betallösningar är lite lurigare. När du köper något på nätet gör du betalningen via till exempel Klarna, och utan att du tänker på det blir du kund hos Klarna. Jag tror absolut att vi kommer att få fler tjänster inom betalningsområdet. Samtidigt behövs det sannolikt lite nya prismodeller för det är ju ingen som tjänar pengar på betalningar i dagens lågräntemiljö.

Vilken ny tjänst skulle du vilja se på marknaden?
- Vi har pratat så länge om förenkling för kunden och att det ska bli lättare att plocka russinen ur kakan. Insikten är nog att det inte har blivit ett dugg enklare. Den som kan förenkla för kunden på riktigt blir nog vinnaren. Ingen har lyckats hittills. Inte vi heller.

Tror du att dynamiken i marknaden kommer att öka?
- Jag tror inte att det kommer att bli så stora förändringar som det skulle kunna bli. Det dyker upp många nya aktörer med bara en liten del av en universalbanks tjänsteutbud. Samtidigt är det fortfarande så att de flesta kunder inte tycker att det är så kul med finansiella tjänster och har svårt att få ett helhetsgrepp. Därför tror jag att universalbanken är fortsatt attraktiv. Det krävs rätt mycket av en kund för att plocka russinen ur kakan. Ska du använda Trustly för det ena, Nordea för det andra och Klarna för något tredje och sedan ha din ISK någon annanstans - det blir rätt komplext. Ska man vara djärv i sina spådomar så kan man tänka att Facebook, Apple eller någon annan kommer in och försöker sno åt sig delar av den svenska marknaden och det kan ju hända.

Hur ska bankerna då möta konkurrensen från aktörer som Facebook eller Alibaba?
- Skandiabanken är fortfarande en liten spelare och vi har inga ambitioner att ta 25 procent av marknaden. Det kan nog bli tuffare om man är Swedbank eller Nordea. Det är framförallt de som kanske ska vara rädda för att förlora en del av sina befintliga kunder. 

Skandiabanken

Digital bank universalbank (riktad mot privatkunder)
360 000 privatkunder, 280 anställda
Verksam i Sverige   

Text: Mikael Gianuzzi

 

Bankfokus NR 3 • OKTOBER 2 0 1 9