Start för Polisens e-tjänst för giltighetskontroll av id-handlingar
E-tjänsten ersätter helt och hållet processen med att banktjänstemannen ringer Polisens växel.
- Det här är den största förändringen på många år när det gäller giltighetskontroll av id-handlingar i Sverige. Förra året fick Polisens växel ta emot 186 000 telefonsamtal från bankerna för att kontrollera nationella id-kort och pass, så förändringen är välkommen. För banken innebär e-tjänsten att processen att validera den utfärdade id-handlingen snabbas upp, att spårbarheten förbättras och att säkerheten stärks. Polisen har lagt ned stora resurser på att bygga en säker e-tjänst med hög tillgänglighet, säger Peter Göransson på Bankföreningen.
Bankföreningen, som länge har arbetat för att förmå utfärdare att ta större ansvar för sina id-handlingar, arbetar nu vidare för att de andra statliga utfärdarna (Skatteverket och Transportstyrelsen) antingen tillhandahåller liknande e-tjänster för sina utfärdade id-handlingar eller kopplar upp sig mot Polisens infrastruktur för giltighetskontroll av id-handlingar.
- Om Polisen i framtiden ska kunna axla huvudansvaret för all identifiering i Sverige, så är en e-tjänst för giltighetskontroll en nödvändig bottenplatta, säger Peter Göransson.
Vid sidan av frågan om verifiering av id-handlingar pågår en statlig id-kortsutredning. Utredningen ska bland annat föreslå hur antalet identitetshandlingar och utfärdare ska begränsas, och föreslå hur verifieringen av äktheten och giltigheten av identitetshandlingar kan förbättras.
Bankfokus NR 1 • MARS 2 0 1 8