Aktuellt från Bankföreningen

Oanade möjligheter i den digitala världen

Den digitala utvecklingen går snabbt och har blivit en naturlig del i vår vardag. Ett område som en del fortfarande anser vara svårt och krångligt är digitala banktjänster. I dag står nästan 1 miljon människor i Sverige utanför centrala digitala tjänster. Svenska Bankföreningen och Sparbankernas Riksförbund har därför tagit initiativ till en gemensam informationssatsning för att motivera fler att ta steget in i den nya digitala världen.

– Det finns oanade möjligheter att sköta sin bankärenden enkelt och bekvämt i den nya digitala världen oavsett tid och plats. Men ibland kan det behövas lite hjälp för att komma igång – det är därför vi har tagit initiativ till detta projekt, säger Hans Lindberg, vd på Svenska Bankföreningen och Ewa Andersen, vd på Sparbankernas Riksförbund i ett gemensamt uttalande.

Allt fler människor har i dag en smart mobil, använder internet och sociala medier för att söka och få information, umgås och hålla kontakt med varandra. Trots det står nästan 1 miljon människor i Sverige utanför centrala tjänster som BankID och/eller Swish. Tjänster som inte bara underlättar bankärenden utan också förenklar vardagen, till exempel i kontakten med Försäkringskassan, Apoteket eller att enkelt betala till släktingar, vänner, på loppisar eller i butiker etc.

För att visa de möjligheter som BankID öppnar upp i kontakten med myndigheter och banker lanserar Svenska Bankföreningen och Sparbankernas Riksförbund webbplatsen:

www.oanade-möjligheter.se

Webbplatsen är en samlingsplats för viktig information, som exempelvis säkerhet, och svarar på de vanligaste frågorna om bland annat BankID och Swish. Här ska även anhöriga och andra kunna hitta material för att hjälpa dem som vill komma igång.

Dialog har även inletts med andra aktörer och myndigheter, däribland länsstyrelser och pensionärsorganisationer.