Betalningar

E-faktura privat

Hur e-fakturering går till i praktiken ser olika ut beroende på om mottagaren är en privatperson eller ett företag. Fakturautställaren är alltid ett företag.

Exempel: Ett elbolag skickar ut elräkningen till sina privatkunder.

Tekniskt kan det gå till så här:
 Fakturautställaren, elbolaget, skickar en datafil med fakturor till sin bank via bankens tekniska underleverantör. Fakturorna skickas sedan vidare till respektive kunds Internet-/mobilbank, där kunden kan se fakturan via en länk.

Fakturamottagaren

Fördelen för privatkunder är framför allt enkelheten. Fakturorna dyker upp i Internet-/mobilbanken och det är bara att godkänna betalningen, utan att behöva skriva in belopp eller ocr-nummer. Man har också möjlighet låta banken bevaka förfallodatumet så att fakturan alltid blir betald i tid, även om man själv skulle missa.

Fakturautställaren

Förutom att spara på kostnader för papper och porto innebär elektronisk hantering av fakturorna en effektivisering för fakturautställaren. Fakturorna skapas nästan helt automatiskt genom att uppgifter hämtas ur ekonomisystemet. Leveransen av fakturan till mottagaren är dessutom säker och går snabbare. I efterhand kan de inkommande betalningarna matchas automatiskt mot fakturorna som gått ut.

Kraftig ökning

Antalet distribuerade e-fakturor till privatpersoner ökar stadigt från år till år. Under 2018 förmedlades 147,8 miljoner e-fakturor till privatpersoner, vilket är en ökning med 5,7 procent jämfört med 2017 och mer än en fördubbling sedan 2012. Därtill förmedlades under 2018 cirka 0,9 miljoner e-fakturor till företagsmottagare i internetbank.


Det är 13 banker som är med i samarbetet - Danske Bank, DNB, Forex Bank, Handelsbanken, ICA Banken, Länsförsäkringar Bank, Marginalen Bank, Nordea, SEB, Skandiabanken, Sparbanken Syd och Swedbank och Ålandsbanken. För företaget som ska skicka fakturor till sina kunder räcker det därmed att vända sig till sin egen bank för att kunna nå alla, oavsett vilka banker de har.