Money Week

Money Week 2017

Den 27-31 mars infaller Money Week 2017 i drygt 130 länder. Syftet är att rikta fokus mot barn, unga och deras kunskaper i privatekonomi. Förra året uppskattades det att Money Week bara i Europa omfattade 10 000 aktiviteter och nådde runt 350.000 barn och unga. Här är några smakprov på vad som händer under Money Week i år. Bland annat inleder Bankföreningen veckan med ett lunchseminarium om barn och ungdomars lärande.

Lunchseminarium: Hur kan unga lära sig om privatekonomi?

Den 27 mars inleds Money Week med att Bankföreningen och bankernas privatekonomer anordnar ett lunchseminarium. Budskapet till barn och unga är att tänka långsiktigt, sätta upp mål, spara och undvika sms-lån eller dyra köp på avbetalning. Men kan barn och unga ta till sig budskapet? Hur står sig det långsiktiga perspektivet i konkurrensen med närliggande frestelser? När är barn och unga mottagliga för kunskap om privatekonomi?

Seminariet inleds av Elin Helander, kognitionsvetare och medgrundare till Moneymind, som talar om hjärnan och pengarna, Charlotta Bay, forskare i ekonomisk kommunikation vid Stockholms universitet, om hur man pratar ekonomi så barn och unga förstår samt Sergej Belinski, entreprenör inom digital utveckling, om Gamification. Sedan följer en paneldebatt.

Seminariet är kostnadsfritt, äger rum i Kungliga Myntkabinettets lokaler i Gamla Stan i Stockholm och inleds med en lätt lunch. Se inbjudan i vänstermenyn.

Chat med bankernas privatekonomer

Under Money Week anordnar bankernas privatekonomer tillsammans med Expressen/Dina Pengar en daglig chat. Emma Persson, SBAB, Sharon Lavie, Ikano Bank, Jens Magnusson, SEB, Arturo Arques, Swedbank, Ingela Gabrielsson, Nordea, Elisabeth Hedmark, Länsförsäkringar, Magnus Hjelmér, ICA Banken och Caroline Oscarsson, Nordea kommer tisdag till fredag att ta upp ämnen som till exempel barn och sparande, familjeekonomi och köpa bostad.

Money Week Challenge

Money Week Challenge är en tävling för gymnasiet som arrangeras av Finansinspektionen, Ung Privatekonomi, Ung Ekonomi, Unga Aktiesparare, Sveriges Elevkårer, Nasdaq och Kungliga Myntkabinettet. Gymnasieskolor och elever från hela landet deltar i tävlingen. På fredagen under Money Week är det final och vinnarna koras.

Föreläsningar för barn och unga

Ekonomipejl är Nordeas kostnadsfria utbildning i privatekonomi för högstadie- och gymnasieelever. Under Money week bjuder Ekonomipejl in till föreläsningar om privatekonomi på 15 orter. Föreläsningarna riktar sig till barn och unga, men alla är välkomna.

Råd och tips av unga för unga på Snapchat

NordeaUng lanseras i samband med Money Week. Genom NordeaUng får följarna privatekonomiska råd och tips av unga för unga via Snapchat.

Satsning på privatekonomi i skolorna

Genom Ung Ekonomi erbjuder Swedbanks och Sparbankerna kostnadsfritt skolorna föreläsningar om privatekonomi. Under Money Week besöker Ung Ekonomi fler högstadie- och gymnasieskolor än vanligt. På flera håll arrangeras också studiebesök på bankkontoren. För mellanstadieelever finns tidningen Lyckoslanten med tillhörande lärarhandledning. Tidningen trycks i 350 000 exemplar och ges ut kostnadsfritt fyra gånger per år.

Pengalabbet öppet alla dagar

I Pengalabbet på Kungliga Myntkabinettet finner barn och unga en plats för skapande, lek och lärande om ekonomi och pengar. Prova på att ha olika jobb med olika lön och se hur långt pengarna räcker under en månad. Spelet som hjälper vuxna att på ett roligt sätt prata om ekonomi och pengar sina barn är öppet under Money Week varefter det stänger med anledning av Myntkabinettets flytt

 


 

Hela året engagerar sig bankerna i unga och privatekonomi!

Det är viktigt att tidigt i livet få insikt i hur det fungerar att hushålla med pengar, spara, planera och undvika att dra på sig onödiga skulder. Hela året engagerar sig flera av bankerna för att bidra till att öka barn och ungas kunskap om privatekonomi, till exempel genom att hjälpa till med undervisning och neutralt undervisningsmaterial. Det sker i egen regi och inom ramen för Finansinspektionens Gilla Din Ekonomi-nätverk som består av myndigheter, organisationer och företag som samarbetar om frågor i privatekonomisk folkbildning. Under en vecka i mars varje år sker en kraftsamling. Då infaller Money Week.