Money Week

Money Week 2017

Den 27-31 mars inföll Money Week 2017 i drygt 130 länder. Syftet var att rikta fokus mot barn, unga och deras kunskaper i privatekonomi. Förra året uppskattades det att Money Week bara i Europa omfattade 10 000 aktiviteter och nådde runt 350.000 barn och unga. Här är några smakprov på vad som hände under Money Week i år. Bland annat inledde Bankföreningen veckan med ett lunchseminarium om barn och ungdomars lärande.

Lunchseminarium: Hur kan unga lära sig om privatekonomi?

Den 27 mars inleddes Money Week med att Bankföreningen och bankernas privatekonomer anordnade ett lunchseminarium. Budskapet till barn och unga är att tänka långsiktigt, sätta upp mål, spara och undvika sms-lån eller dyra köp på avbetalning. Men kan barn och unga ta till sig budskapet? Hur står sig det långsiktiga perspektivet i konkurrensen med närliggande frestelser? När är barn och unga mottagliga för kunskap om privatekonomi?

Seminariet inleddes av Elin Helander, kognitionsvetare och medgrundare till Moneymind, som talade om hjärnan och pengarna, Charlotta Bay, forskare i ekonomisk kommunikation vid Stockholms universitet, om hur man pratar ekonomi så barn och unga förstår samt Sergej Belinski, entreprenör inom digital utveckling, om Gamification. Sedan följde en paneldebatt.

Seminariet ägde rum i Kungliga Myntkabinettets lokaler i Gamla Stan i Stockholm och inleddes med en lätt lunch. Se inbjudan i vänstermenyn.

Chat med bankernas privatekonomer

Under Money Week anordnade bankernas privatekonomer tillsammans med Expressen/Dina Pengar en daglig chat. Emma Persson, SBAB, Sharon Lavie, Ikano Bank, Jens Magnusson, SEB, Arturo Arques, Swedbank, Ingela Gabrielsson, Nordea, Elisabeth Hedmark, Länsförsäkringar, Magnus Hjelmér, ICA Banken och Caroline Oscarsson, Nordea tog tisdag till fredag upp ämnen som till exempel barn och sparande, familjeekonomi och köpa bostad.

Money Week Challenge

Money Week Challenge är en tävling för gymnasiet som arrangeras av Finansinspektionen, Ung Privatekonomi, Ung Ekonomi, Unga Aktiesparare, Sveriges Elevkårer, Nasdaq och Kungliga Myntkabinettet. Gymnasieskolor och elever från hela landet deltog i tävlingen. På fredagen under Money Week var det final och vinnarna korades.

Föreläsningar för barn och unga

Ekonomipejl är Nordeas kostnadsfria utbildning i privatekonomi för högstadie- och gymnasieelever. Under Money week bjöd Ekonomipejl in till föreläsningar om privatekonomi på 15 orter. Föreläsningarna riktade sig till barn och unga, men alla var välkomna.

Råd och tips av unga för unga på Snapchat

NordeaUng lanserades i samband med Money Week. Genom NordeaUng fick följarna privatekonomiska råd och tips av unga för unga via Snapchat.

Satsning på privatekonomi i skolorna

Genom Ung Ekonomi erbjöd Swedbanks och Sparbankerna kostnadsfritt skolorna föreläsningar om privatekonomi. Under Money Week besökte Ung Ekonomi fler högstadie- och gymnasieskolor än vanligt. På flera håll arrangerades också studiebesök på bankkontoren. För mellanstadieelever finns tidningen Lyckoslanten med tillhörande lärarhandledning. Tidningen trycks i 350 000 exemplar och ges ut kostnadsfritt fyra gånger per år.

Pengalabbet hade öppet alla dagar

I Pengalabbet på Kungliga Myntkabinettet kunde barn och unga skapa, leka och lära om ekonomi och pengar. De kunde prova på att ha olika jobb med olika lön och se hur långt pengarna räcker under en månad. Spelet som hjälper vuxna att på ett roligt sätt prata om ekonomi och pengar sina barn var öppet under Money Week varefter det stängde med anledning av Myntkabinettets flytt

 


 

Hela året engagerar sig bankerna i unga och privatekonomi!

Det är viktigt att tidigt i livet få insikt i hur det fungerar att hushålla med pengar, spara, planera och undvika att dra på sig onödiga skulder. Hela året engagerar sig flera av bankerna för att bidra till att öka barn och ungas kunskap om privatekonomi, till exempel genom att hjälpa till med undervisning och neutralt undervisningsmaterial. Det sker i egen regi och inom ramen för Finansinspektionens Gilla Din Ekonomi-nätverk som består av myndigheter, organisationer och företag som samarbetar om frågor i privatekonomisk folkbildning. Under en vecka i mars varje år sker en kraftsamling. Då infaller Money Week.